Hód Adrienn, koreográfus

Hód Adrienn 2007-ben alapított társulatával, a HODWORKS-szel dekonstruálják a test, a mozgás, a tér és a zene kereteit, és meglepő módokon építik újjá. A társulat keménymagját szabadúszó táncosok adják, akik változó konstellációkban már évek óta dolgoznak együtt. Előadásaikat három alkalommal válogatták be az európai tánchálózat Aerowaves programjába, Magyarországon pedig többszörös nyertese a Lábán Rudolf- és Imre Zoltán-díjnak.

Hód Adrienn a színházat olyan biztonságos térként képzeli el, ahol a felvetett témák és a róluk szóló párbeszéd teljes mélységükben tárhatóak fel és tehetők művészileg láthatóvá. Legyen szó a meztelen test radikális felfedezéséről a Pirkadban (2014), az érzelmi és nyelvi kifejezés extrém formáiról A halandóság feltételeiben (2015), vagy harsány revügörlök extatikus, személyes történetek és társadalmi diskurzusok töredékeiből összeálló tudatfolyamba meneteléséről a Grace-ben (2016), Hód a performatív ábrázolás határait feszegeti, és új területeket próbál feltárni a nézői elvárások konvencióin és tabuin túl. A színpad játszótér számára, ahol a jelek megszabadulnak előre meghatározott értelmezésüktől. Előadásai mindig új táncformákhoz és dramaturgiai elvekhez jutnak el, újra és újra, merészen továbbgondolva a kortárs táncban rejlő lehetőségeket. Hód a személyes önkifejezés komplexitását és radikalitását hangsúlyozza, és a maga meztelenségében tárja elénk az identitás rétegzett konstrukcióját. Ebben az értelemben Hód Adrienn munkáját olvashatjuk a veszélyeztetett művészi és személyes autonómia kontextusában is, a függetlenség védelmére és visszanyerésére irányuló (had)mozdulatként. 

Fő profilja a kísérleti mozgás, kortárstánc. Alkalmazott koreográfus színházi előadásokban, filmekben/reklámfilmekben. Alkotómunkája mellett workshopokat ad, ahol improvizációs eszeközökkel dolgozik, amik a Hodworks előadásokhoz kapcsolódnak.

“A jelenlét egyre jobban érdekel a színházban: a nézői és előadói oldalak egyszerre jelenlévősége és a két oldal teljes bizonyossága saját és egymás jelenlétéről. Egyrészt az előadó figyelemmel és tudatossággal van jelen és érzékeli a nézőt, tehát figyelni tudja, hogy mi történik a nézővel. A másik oldal kicsit evidensebb, a néző megfigyeli az előadót, ami arra egyértelmű hatással van. Ez a szemtől szemben való helyzet az, ami érdekes a maga egyszerűségében. Az, hogy amit előadóként teszek, annak milyen hatása van kifelé, és az, hogy ahogy néznek miközben dolgokat osztok meg, az énbennem mégis mit okoz?”

Fotó: Nagy Gergő
 

 

SZAKMAI ÉLETRAJZ

Hód Adrienn 1975-ben született. 1997-ben végzett az Angelus Iván által alapított egyetlen hazai kortárs tánciskolában (Budapest Tánciskola), majd 2014-ben a Budapest Kortárstánc Főiskola pedagógus szakán. 2010-ig aktív táncos. Korai munkáit a Műhely Alapítvány Inspiráció koreográfiai estjein mutatta be. 1995-ben megalapította az OFF Társulatot, amelyet 2007-ben a Hodworks követett. Ugyanebben az évben a Műhely Alapítvány „Az ismeretlen kutatása” című program ösztöndíjasa, ebből születik meg a Kapcsolódjunk és bömböltessük. 2008-ban elkészíti női duettjét a Mit kezdjünk a testünkkel? 2008-ban a Meeting Points magyar-amerikai művészet program résztvevője. 2009-ben Supra hits címen mutatja be új darabját. 2010-ben Mindennapi rutin sorozat címen mutat be előadás sorozatot. 2010-ben a Trust for Mutual Understanding ösztöndíjasa, 2011-ben a Tempus Alapítvány ösztöndíjasa a berlini Tanzfabriknál. 

A Basse danse-t 2011-ben a Grand Theater Groningennel készíti koprodukcióban. 2012-ben az Ahogyan az apám elképzelte a Jardin d’Europe nemzetközi projekt támogatásával és a Centre de Déveleopment Chorégrahique / Biennal de danse du Val-de-Marne (FR) a Hebbel am Ufer (D) a Grand Theatre Groningen (NL) szervezetekkel készíti koprodukcióban. 2013-ban Pirkad című előadása a Trafó Kortárs Művészetek Háza támogatásával készül. 2013 őszén a Headlands Centre for the Arts ösztöndíjasa San Franciscoban. 2014-ben készíti el a Halandóság feltételei című darabot. 2014-ben a Philadelphia Dance Exchange művészeti cserepogram résztvevője. A Basse danse-t 2012-ben, a Pirkad címűprodukcióját 2014-ben, A halandóság feltételeit pedig 2015-ben az Év 20 legkiemelkedőbb kortárs táncelőadása közé választotta az Aerowaves nemzetközi hálózat. 

2014-ben koreográfusként dolgozott a Saul fia c. film (rendező Nemes Jeles László) mozgásanyagán, a film több díj mellett 2016-ban elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar díjat is. 2016 januárjában mutatta be legújabb, Grace című új Hodworks koreográfiáját, 2016 tavaszán a ljubljanai En-Knap Group számára készít produkciót Pearl címmel, valamint a Staatstheater Mainz HOM/FAM koreográfusi sorozatának női résztvevője, Beliefs c. duettjével. Munkáját 2016-ban Imre Zoltán díjjal jutalmazták. 2017-ben a Hodworks Grace című előadás koreográfiájáért ismét megkapta a Lábán Rudolf díjat. 2017-ben ‘Szólók’ című új koreogáfiát alkot a Hodworks társulattal. 2017-ben a Radnóti Színházban megvalósuló, Valló Péter rendezésében színrevitt Shakespear darab, a Téli rege’ koregráfusa. A 2017 nyarán készült, Nemes Jeles László által rendezett Sunset című filmjéhez koreográfusként járult hozzá. 2018 februárjában bemutatja Sunday című produkcióját. Még ebben az évben az Ithaka című darab koreográfusa a Katona József Színházban (rendező: Székely Kriszta). 2019-ben mutatja be a Mirage című előadást és koprodukcióban a brémai Stadt Theater-ben működő Unusual Symthoms együttessel, Coexist címen készít előadást. Meghívás kap a SEAD-be (Salzburg Experimental Academy of Dance). 2020-ban a Trafóval való együttműködésben létrehozza a Még egy táncelőadás című darabot. Ugyanebben az évben a BODHI project meghívott koreográfusa a Chorus Line projekthez. 2020 nyarán koreográfusként közreműködik Fabricius Gábor Eltörölni Frankot című nagyjátékfilmjében. Színházi előadásokban közreműködött a TÁP Színházzal, Láthatáron Csoporttal, Panodráma Csoporttal, Tünet Együttessel és Schermann Márta rendezővel. Munkáit eddig kilenc alkalommal jelölték Lábán díjra, amelyet 2011-ben a Basse danse, 2014-ben a Pirkad, 2016-ben a Grace, 2017-ben a Szólók című előadásokkal nyert el.