AHOGY AZT AZ APÁM ELKÉPZELTE

Bemutató: 2012. április 23, MU Színház

Az Ahogy azt apám elképzelte a valóság dekonstrukcióját, az így keletkező hiányt és a fragmentáltság témáit járja körül négy táncos, a közönség, és az őket körülvevő tér egészének segítségével. A felszabadult gesztualitás, szimbolikus mozdulatok során az előadás idejére létrejön egy új, koherens valóság, hogy aztán újra el is tűnhessen.

A Hodworks az Ahogy azt apám elképzelte című előadásában a színpad nem a klasszikus értelembe vett kiemelt tér, hanem kiterjed arra az egész területre, amit a nézők és a táncosok közösen érzékelnek maguk körül. A mindezt megvilágító fény sem játszik egyértelmű dramaturgiai szerepet, nem tereli a figyelmet, hanem öntörvényűen fut egy véletlenszerű programozás által. A táncosok a megbontott helyzet segítségével új, absztrakt mozdulat-metanyelvet alakítanak ki. A mozdulatokkal megtöltött élő tér így egy intenzív megtapasztalás által nyer tehát értelmet, amely a valóság megtapasztalásának legkorábbi élményeinket idézheti fel. A négy táncos nem csak a mozdulatokkal, hanem testük felfedésével, teljes és részleges meztelenséggel is tovább bontják az egészt. Egyszer egy póló, máskor egy nadrág kerül le róluk, de az is előfordul, hogy teljesen meztelenül táncolnak. A felvállalt meztelenség sérülékeny, de erős pozíciót biztosít számukra. Ahogy az előadás során a test be és kitakarása váltakozik, megváltozik a viszonyulásunk a meztelenség jelentéséhez. De testük mint hang is megtapasztalható, ahogy a tér különböző pontjaival találkoznak. Mindeközben a zene maga is a hiányra tereli a figyelmet, mikor hosszabb szüneteket tart, megszűnik szólni, majd újra feltűnik.

„Nincs más mód valamit megvizsgálni, mint szétszedni azt. Nincs más mód a felismert igazságot kifejezni, mint a szétszedett valóságot a felismerés ihletében újra összeállítani.”
Erdély Miklós: Montázs-éhség
(Valóság 1966/4.)

Előadók: Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Marcio Kerber Canabarro
Zene: Mizsei Zoltán
Jelmez: Artista Stúdió
Fény: Wil Frikken
Koreográfia: Hód Adrienn, Molnár Csaba, Marco Torrice

Koproducerek: Műhely Alapítvány / Jardin d’Europe, Centre de Développement Chorégraphique / Biennale de danse du Val-de-Marne (FR), Hebbel am Ufer (D), Grand Theatre Groningen (NL)

Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Új Előadóművészeti Alapítvány, Off Alapítvány, SÍN Kulturális Központ

Médiatámogató: Revizor online

A projekt az Európai Unió Kultúra Programjának támogatásával valósult meg.

Kővágó Nagy Imre fotója