''Nem tudom, mi volt ez. Konstruált és esetleges, intim és távolságtartó, személyes és általános, olyan, amiről sokat kéne beszélnünk és olyan, amiről nem tudom, hogy lehet-e egyáltalán beszélni.''
Tovább olvasomPirkad

Premier: 2013-05-16
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Előadók: Cuhorka Emese/ Kacsó Imola, Garai Júlia / Hadi Júlia / Simet Jessica / Horváth Nóra, Molnár Csaba / Gláser Márton / Horváth Máté, Marcio Kerber Canabarro / Bakó Tamás / Vakulya Zoltán / Keresztes Patrik
Élőzene: Mizsei Zoltán
Zenei konzultáns: Sőrés Zsolt Ahad
Konzultáns: Szabó-Székely Ármin, Sőrés Zsolt, Marco Torrice
Fény: Dézsi Kata
Koreográfia: Hód Adrienn
Producer: Off Alapítvány
Koproducer: Trafó – Kortárs Művészetek Háza
Támogatók: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, Départs, EU Kultúra Keretprogram, Budapest Főváros IX. Kerület, Új Előadóművészeti Alapítvány, Műhely Alapítvány, SÍN Kulturális Központ
Fotók: Kővágó Nagy Imre
„Célom volt láthatóvá és eredménnyé tenni a mozdulat erejét. Ez a törekvés elvezetett egy folyamatos cselekvéshez, amit a próbafolyamat alatt „felnőtt játéknak” hívtunk, ahol a folyamatos csinálás és ismétlődés teremti meg a történést. A repetícióval jutottunk el egy-egy mozdulat „időbeli kimerevítéséhez”, a kimerevített egység pedig csökkenthetővé és növelhetővé vált. A csökkentés közelebb hozta a részleteket, ami új perspektívát nyitott meg. A létrejövő mozgásformát a táncosok adott helyzetbeli együttes döntése határozza meg. […] A test önmagában létezik és minden testrész egyenrangú, a táncosok ezzel a tudattal működnek. […] A meztelenségről: a ruha által létrehozott jelentéstartalmat teljesen ki akartam zárni, így a meztelen test lett a jelmez. A meztelenség ugyanakkor a mozgásformák jelentéstartalmát megváltoztatja. A meztelenség homogenizálja, egyenrangúvá teszi a testeket. A meztelenség intim közelséget enged a szemlélőnek. A látvány folyamatosan arra késztet, hogy szembesüljünk a meztelenséghez kapcsolódó viszonyunkkal. Ez a viszony folyamatosan változhat, mert a meztelenség nem csak alkalomszerűen, hanem folyamatosan jelen van. […] Szerettem volna, hogy a néző mindent láthasson a testből, részleteket is. Ne fordulhasson elő, hogy a távolság miatt nem látszik a test, hogy nem látnak bele.” Hód Adrienn
„Mindenáron vissza kell kapcsolni a költészetet a testhez. Nem a test ellen bűnözni, hanem az Eszmék (és a dolgokban levő Eszmék) ellen, amelyek halálosak és fojtogatók. Nem buta szabadosságról van szó, hanem példaértékű bűnökről, esztétikai bűnökről, a szeretetért történő bűnökről. Bizonyos pornókönyvek még mindig be vannak tiltva Angliában. A pornográfiának mérhető fizikai hatása van az olvasókra. Olyan, mint a propaganda, ami megváltoztathatja némelyek életét, mert valós vágyakat tár fel. A mi kultúránkban a pornó legnagyobb része a test iránti gyűlöletből származik. Az erotikus művészet megfelelőbb eszköz arra, hogy gazdagítsa az ént, a tudatot, a gyönyörérzetet, amint ez bizonyos keleti munkák esetében megfigyelhető. Valamilyen nyugati, tantrikus pornó elérhetné azt, hogy galvanizálja egy kicsit a tetemet, hogy felruházza, kifényesítse a bűnözés némi varázsával.” Hakim Bey: Autonóm területek – Káosz: Az Ontológiai Anarchizmus nyomtatványai
''Komoly bolyongás ez a művészettörténet és a testkultúra útvesztőiben, gondolkodás a magunk kis élettörténetén és moralitásjátékain, Mizsei Zoltán kortárs komponista élőben kevert, belső morajaira.''
Tovább olvasom„Engem a próbák folyamán mindig azok a mozdulatok érdekelnek, amiről nem tudom eldönteni, mit is látok voltaképpen.” - Hód Adrienn
Tovább olvasom''Megmutatkozik a test manapság olyannyira elfojtott, tabuvá tett anatomikus-mechanikus gép mivolta, „állat-minősége”.''
Tovább olvasom''Feltárul, mint egy táj, az izmok rajzolata, a bőr gyűrődései, az érintések lenyomatai, a bőrpír öltöztetik.''
Tovább olvasom''A Pirkadban olyan gyorsan változnak a jelentéstartalmak, hogy mint néző megélheted akár ezt is.''
Tovább olvasom''A fizikai feladat, a mozdulatok olyan prioritást élveznek, hogy nincs időm azon gondolkodni, hogy én most pucér vagyok. A meztelenség jelmezzé alakul át.''
Tovább olvasom''A kölcsönhatások folytonossága, a megállíthatatlan változások a táncosoktól rendkívüli tudatosságot, erőt, kifinomultságot és figyelmet követelő performansszá alakítják ezt az emberi-fizikai tapasztalások ritka pillanatait kutató, merész előadást.''
Tovább olvasom''A Pirkadban egymástól függünk, érezzük, ahogy a másik, mint egy erőtől elhagyatott testrészed mikor ér erre a pontra, és fordítva. Ezeken a pontokon együtt kell egyet tekerni a továbblendüléshez.''
Tovább olvasomA kisfilm a linken keresztül elérhető: https://www.youtube.com/watch?v=CzY1zfJYH1A
Tovább olvasomA HODWORKS Pirkad című produkciója a társulat első olyan bemutatója, ahol a meztelen test megkerülhetetlen módon áll a figyelem középpontjába. A táncosok a színpadot a nézők által lehatárolt térként használva, zárt egységekben néznek szembe a rájuk nehezedő feladatokkal. Az előadás előrehaladtával testük a komoly igénybevétel során változni kezd, a nézők pedig azt mint egy színpadra zárt, eleven tájat figyelhetik, szokatlan és zavarba ejtő közelségből. A rendkívüli fizikális igénybevétel a táncosoktól elmélyült tudatosságot, erőt, kifinomultságot és figyelmet követel. A Pirkad előadása így arra ad lecsupaszított teret és lehetőséget, hogy előítéletmentesen, szabadon merüljünk el egy radikális tapasztalatba. A repetícióban mozgó meztelen testeken megfeszülő izmok, a gyűrődő bőr, a rajta egyre erősödő bőrpír látványa mind komplex kérdéseket rajzolnak ki. A mozgás teremtését látjuk.
A Pirkadot a 2014-es év 20 legkiemelkedőbb kortárs táncelőadása közé választotta az Aerowaves nemzetközi hálózat és 2014-ben elnyerte az évad legjobb kortárs magyar táncelőadásának járó Lábán Rudolf díjat.