Charlie

Charlie

Premier: 2025-02-06

Helyszín: Eötvös10

Előadó: Tóth Károly
Koreográfus: Hód Adrienn
Zene: Mákó Rozália
Fény: Dézsi Kata
Támogatók: OFF Alapítvány, Eötvös10, NKA
Külön köszönet: Gláser Márton, Szabó-Székely Ármin, Kacsó Imola, Molnár Csaba, Szeri Viktor
Fotók: Bede Kincső

A projekt jelenleg az alkotási folyamatban van. Tóth Károly (előadóművész), Hód Adrienn (koreográfus) és Surányi Judit (szociológus) 2024 januárjában kezdtek közös kutatásba. Bár korábban is dolgoztak már együtt, ez az első egyenrangú közös folyamatuk. 

 

„Projektünk célja, hogy felhívjuk a figyelmet az inkluzív előadóművészetre, megkérdőjelezzük az elvárásokat és elősegítsük egy befogadóbb kulturális környezet kialakulását. Hiszünk abban, hogy a kortárs előadóművészet alapvető társadalmi változások katalizátora lehet. A kortárstánc szabályainak újragondolásával a befogadást hangsúlyozzuk, és megkérdőjelezzük a normatív elvárásokat. Az előadáson keresztül célunk, hogy kritikus gondolkodásra ösztönözzünk a társadalmi normákról, a kulturális elvárásokról és a művészet szerepéről, ezek megkérdőjelezhetőségéről és átalakításáról”.

 

Hód Adrienn 1993 óta a magyar kortárstánc úttörő alakja. A HODWORKS művészeti vezetőjeként 2007 óta nemzetközi elismerést szerzett, és médiumokon átívelő együttműködéseket folytatott. Munkái átlépik a normákat, a kortárstáncot színházzal és performansz művészettel vegyíti. A test nyers kifejező erejét hangsúlyozva megkérdőjelezi a társadalmi tabukat, és magával ragadó élményeket kreál.

Tóth Károly elektromos kerekesszékes táncos és performer. A tánc segítségével mutatja be, milyen az élet a nem normatív testtel élők számára. Hét éve táncol, ez idő alatt számos előadáson vett részt a Tánceánia Együttes tagjaként. Tagja az ArtMan művészeti tanácsának és rendszeres résztvevője az ArtMenők programnak. Táncosként 2023-ban csatlakozott a Hodworkshöz, és részt vett a Harmonia és az Idol című kortárstánc előadásokban. https://www.facebook.com/profile.php?id=61570405411541

Surányi Judit szociológus, kulturális antropológus, a Rehab Critical Mass Fesztivál főszervezője. Ő rendezte a „Nyomik” című dokumentumfilmet, és Tóth Károllyal közreműködött a „Testkép, zavar” című előadáson. Surányi hosszú távú terepmunkára alapozó munkássága társadalmilag érzékeny témákat dolgoz fel dokumentumfilmes, színházi és táncos eszközökkel. https://rehabcriticalmass.hu/

 

MŰVÉSZI MEGKÖZELÍTÉS

„Még ha másképp is beszélek, még ha másképp is mozgok, ezekkel az eszközökkel próbálok hatást gyakorolni az emberekre.”

Hód egyszerű, de mélyremenő célja, hogy Tóth Károly személyiségét kiemelje a színpadon. Károly nem normatív testű, kerekesszékes előadóként – mindennapjainak élményeit bemutatva – formabontóan inspiráló módon tud nekünk a türelemről és a nyitottságról beszélni. Ennek érdekében Hód és Surány mélyinterjú-sorozatot készített Károllyal, aki tabuktól mentesen, intim betekintést engedett az életébe. 

 

Kortárstánc és nem normatív test

A Charlie Hód Adrienn harmadik inkluzív alkotása. A Lábán Rudolf-díjas Harmonia című mix-abled (vegyes képességű) produkció 2022-ben debütált a brémai színházban az Unusual Symptoms társulattal közösen, ezt 2023-ban pedig a budapesti Trafó Kortárs Művészetek Házában az ArtMenőkkel közösen bemutatott Idol követte. A Harmonia és az Idol egyaránt olyan teret teremtett, ahol a normatív és nem normatív testű előadók együtt dolgozhattak a színpadon, olyan világot hozva létre, amelyet a mindennapi, személyes életükben is szeretnének megélni. A két előadás rávilágít az ilyen jellegű újragondolás időszerűségére és a kortárstánccal szemben támasztott, gyakran merev elvárások felülírására, mind helyi, mind nemzetközi szinten.

A nem normatív testekkel és az inkluzivitás témájával foglalkozó korábbi darabok, amelyeket Adrienn létrehozott:



ArtMenők & HODWORKS: Idol

Trailer

HODWORKS & The Unusual Symptoms:

Harmonia

Trailer

 

Egy szóló darab 

Az Idol és a Harmonia által kijelölt út folytatásának ötlete 2023 végén egy szóló formájában fogalmazódott meg. A darab középpontjában Tóth Károly kerekesszékes táncos áll, akivel Adrienn először az Idol folyamat során dolgozott együtt, de akinek munkásságát évek óta figyelemmel kíséri. Először a Tánceánia Együttesben látta őt előadni.

A szólóelőadás kiindulópontja Károly személyisége, „életmódja”. Célja, hogy lebontsa azokat a tabukat és ismeretdeficitet, amely a nem normatív testben élőket övezheti. Tele vagyunk félelmekkel és előítéletekkel, amelyek gyakran megbénítanak bennünket. Nem tudjuk, hogyan közelítsünk ahhoz, akinek nem normatív a teste. Nem tudjuk, mit illik és mit nem illik tenni. Egyszerűen nem tudjuk, hogyan viselkedjünk.

Ezzel a projekttel ezeket a helyzeteket szeretnénk feloldani Károly jelenlétén és átlátható létezésén keresztül, és egy élményszerű megosztást létrehozni előadóművész és közönség között. Az előadásban megjelenített nehézségek, az önálló élet kihívásai a darab során közös fizikai feladatokká válnak, amelyek megoldására a nézőket is meghívjuk. A látottakon keresztül megtapasztalhatják, hogy milyen felszabadító lehet az együttműködés. Az alkotói folyamat lényeges része az előadás utáni közönségtalálkozó, ahol tabuktól mentes beszélgetésbe bocsátkozunk a látottakról, és katalizáljuk azt az alkotókkal és a többi nézővel.

A helyszín

A darab jól működik egy stúdióban, de alkalmas osztályterembe, pincébe, nagyterembe, galériába vagy akár egy kisebb klubba, bárba is. Fontos, hogy a térnek kerekesszékkel megközelíthetőnek kell lennie.

Célok

Célunk, hogy megkérdőjelezzük és átrendezzük a testről és a köré épített rendszerekről alkotott elképzeléseinket. Együtt szeretnénk felfedezni az emberi test sokszínűségét, és önironikus és szatirikus módon reflektálni a bevett táncformákra. Saját tapasztalataink vezettek bennünket arra az ötletre, hogy megnyissuk a témát és szélesebb közönség elé tárjuk.

A folyamat nemcsak nekünk, hanem a közönségnek is segít abban, hogy levetkőzzük a felesleges szorongásokat és nyitottabbak legyünk. Károly jelenléte megszabadíthat minket annak súlyától, amit a normatívtól eltérő testről gondolunk.