''Mint nézők lehetőséget kaptunk arra, hogy bepillantást nyerjünk egy másik valóságba, ahol megláthattuk a különbségek mögött rejlő hasonlóságokat is. Az előadás nemcsak a művészet, hanem a közösségépítés fontos eszközévé is vált.''
Tovább olvasomIdol
Premier: 2023-05-31
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
ELŐADÓK: Gláser Márton, Gyulavári Ági, Kacsó Imola, Karcza Boglárka, Kerekes Tamás, Marián Márk, Mészöly Andrea, Nagy Levente, Pakh Anna, Pataki Panka, Sudár Henrietta, Tóth Kata / Kopeczny Kata, Tóth Károly, Vay Ábel.
RENDEZŐ, KOREOGRÁFUS: Hód Adrienn
MŰVÉSZETI ASSZISZTENSEK: Kacsó Imola, Gláser Márton
AZ ARTMENŐK MŰVÉSZETI PROGRAM VEZETŐJE: Kopeczny Kata
ARTMENŐK SZAKMAI/CSOPORTVEZETŐK: Mészöly Andrea, Gyulavári Ági
ARTMENŐK SZAKMAI/CSOPORT ASSZISZTENSEK: Sudár Henrietta, Tóth Károly
ZENESZERZŐ: Mákó Rozi
FÉNYTERVEZŐ: Dézsi Kata
STYLIST: Szeri Viktor
TÁMOGATÓK: OFF Alapítvány, Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budavári Önkormányzat, Nemzeti Kulturális Alap, Műhely Alapítvány
FOTÓK: Ofner Gergely, Bede Kincső
Külön köszönet az ArtMenők szülőknek a támogatásukért!
''Van ebben egy megkapó kölcsönösség, az egymásra figyelés tapintható, ahogy egy lendületes lábfej hozzáér egy alig mozgó kézfejhez (...)''
Tovább olvasom'' (...) arra a kérdésre keresi a választ, hogyan válhat egy társadalmi tabu a színpadon mindannyiunk szemében értékké.''
Tovább olvasom'' (...) itt minden test és minden mozdulat érvényes.''
Tovább olvasom''Hogy miért Idol az előadás címe, azt hiszem, mindegy: olyan szeánsz ez, aminek nem is kéne címet adni. Amit a közös szándék itt összehozott, műfaj nélküli történés, amelyből mindenki – érintett és nem érintett – valami mást visz magával haza legmélyebb benyomásként.''
Tovább olvasom''Annak jártunk utána, hogy az Idol más képességű szereplői és szüleik miként élik meg a közös munkát. Mi volt számukra a legnagyobb kihívás, a legemlékezetesebb momentum, és mi változott rajtuk, bennük ez idő alatt?''
Tovább olvasom''(...) mi a különbség, ha egy előadás profi előadóművészekkel, professzionális előadó-művészeti keretek között jön létre (Harmonia), vagy ha nem (csak) professzionális előadókkal, de közösségi színházi elvek mentén (Idol).''
Tovább olvasomAz idolra felnézünk, bálványozzuk és utánozzuk őt. Az idol olyan személy, vagy példakép, amelyet közmegegyezéssel követhetünk. Idol. Kit látunk magunk előtt, ha ezt a szót halljuk? Mégis milyen normatív elképzelések alapján választjuk ki őket? Hova vezet az, ha az inkluzív működés helyett exkluzív módon kijelölt, tőlünk valójában idegen bálványokat követünk, sikertelenül?
Az ArtMenők és a HODWORKS közös produkciója, az Idol olyan teret hoz létre, ahol a normatív szempontból ép testű és fogyatékkal élő előadóművészek együtt tudnak színpadra lépni, és egy olyan világot teremtenek, amelyet a mindennapi, személyes élettereikben is szeretnének megélni. A két társulat tagjai arra világítanak rá, hogy a régóta sürgetett átható társadalmi változás számára talán a kortárs előadóművészet területe lehet a legmegfelelőbb kiindulópont. Nagyon is időszerű a hazai kortárstánc sokszor szigorú szabályrendszerének ilyen típusú újragondolása és felülírása.
A 2021-ben bemutatott Harmonia (HODWORKS & Unusual Symptoms) nemzetközi produkciójának felszabadító újszerűsége most helyi környezetben folytatódhat. Hód Adrienn az ArtMenőkkel 2022 ősze óta folytat közös munkát, elmélyült próbatermi kutatási folyamatok formájában. A foglalkozások fókuszában az áll, hogy a különböző fogyatékossággal és nem normativizálható testtel élő fiatalok a HODWORKS táncosainak kíséretében számukra eddig ismeretlen terepeket fedezhessenek fel olyan biztonságos helyzetben, amelyben saját döntéseik révén tudnak megmutatkozni. Az alkotómunka során a résztvevők a figyelem intenzív irányításán, a tudatos testhasználaton és a térrel való összehangolt munkán dolgoznak, a végeredményként születő előadás pedig a normatív elvárásokkal ellentétben az előadók tudásához alakul, így inkluzív térben mutatkozhatnak be, rugalmas keretek között.